Op 14 november 2021 werd aan de Bornholmstraat in Groningen het eerste openbare en werkende waterstof tankstation van Noord-Nederland geopend. Het innovatieve tankstation werd ontwikkeld en gebouwd door Resato International uit Assen, expert in hogedruktechnologie. Uiteraard is CEO Rob Castien blij dat ook Noord-Nederland nu meedoet in een volgens hem onomkeerbare ontwikkeling. „Wat wij in Groningen hebben laten zien is uniek in de wereld en daar zijn we ontzettend trots op.”

Daarover later meer. Eerst wil Castien ingaan op de vraag waarom waterstof, naast elektriciteit, een belangrijke bijdrage aan de energietransitie gaat leveren. „Waterstof op zich is een redelijke oude technologie, waarvan in het verleden verschillende initiatieven, vanwege onvoldoende draagvlak, gedoemd waren te mislukken. Dat veranderde na het Klimaatakkoord van Parijs, dat in 2015 werd ondertekend. Ineens was iedereen er van overtuigd dat het anders moet en dat waterstof één van de oplossingen voor belangrijke energievraagstukken is.”

Economische belangen

2015 is echter alweer 6 jaar geleden, echt snel gaat het allemaal niet. Castien is het daarmee eens. „De trage ontwikkeling heeft voor een deel met de markt en economische belangen te maken. Grote oliemaatschappijen en ook de autoindustrie willen het liefst niet veranderen, maar onder druk moeten ze nu wel. Dat gaat inderdaad langzaam. Het businessmodel van zowel oliemaatschappijen als de auto-industrie dreigt onderuit te gaan en dat proberen ze zo lang mogelijk voor zich uit te schuiven.”

Innovaties gaan echter door en het was in datzelfde jaar 2015 dat Stefan Holthausen uit Hoogezand besloot een waterstofauto te bouwen. Resato nam contact op en vroeg of hij al een idee had hoe die auto gevuld moest worden. Dat wist hij niet, maar daar kon Resato voor zorgen. Het bedrijf kan tot 10.000 bar leveren, terwijl een personenauto slechts 700 bar nodig heeft. „Wij zijn uitstekend thuis in hogedruk en het leveren van compressoren”, zegt Castien. Resato ging aan de slag, met succes en al snel haakte de gemeente Groningen aan. In mei 2017 werd het eerste fleet owner waterstof tankstation door Resato geleverd. „Dat was niet de eindoplossing, maar wel een goed begin”, aldus Castien.

Grote behoefte

Het idee dat Resato in staat was om zelf een tankstation voor waterstof te bouwen werd concreet, reden voor het bedrijf om in oktober 2017 diverse MKB-bedrijven bij elkaar te roepen. Bedrijven die overal in het land traditionele tankstations bezitten. Ondernemer Jan Paul Kerkhof, eigenaar van BP Kerkhof & Zn in Den Haag, vroeg en kreeg subsidie en zegde toe een tankstation bij Resato te kopen. Deze werd in december 2019 in Den Haag opgeleverd en voorziet inmiddels in een grote behoefte. Castien:„ Ik kan dat staven met cijfers. In Duitsland heb je een H2-mobility platform, die 88 waterstof tankstations hebben gerealiseerd. In 2020 verkochten zij 120.000 kilogram waterstof, in Den Haag wordt dit jaar 30.000 kilo verkocht. Het is niet uitgesloten dat Den Haag het drukste waterstof tankstation van Europa is.”

Uit het prototype tankstation zijn inmiddels de nodige kinderziektes opgelost en met de opgedane ervaring bouwde Resato een tankstation 2.0 in Groningen. „Het mooie is dat in Groningen veel sneller dan elders getankt kan worden. We hebben getest met 17 voertuigen achter elkaar en die hadden in totaal na 2 uur en 15 minuten hun tank vol, waarbij de laatste 8 voertuigen gemiddeld in 5 minuten klaar waren met tanken. En dat is precies wat we met elkaar willen. We zijn gewend om benzine en diesel te tanken en binnen vijf minuten weer onze weg vervolgen, dat kan nu in Groningen met waterstof ook.”

Netwerk

Inmiddels heeft Resato 8 tankstations verkocht, in Nederland, Duitsland en België. „Het is nu van belang om een netwerk van tankstations op te bouwen”, zegt Castien. „In de toekomst verwacht ik dat wie nu op benzine rijdt en dus kortere ritten maakt, op elektrisch overgaat. En wie nu diesel rijdt en dus langere afstanden rijdt kiest voor waterstof. Ja, waterstof gaat het ook worden, dat is zeker.”

Kwestie van willen

Castien is er van overtuigd dat waterstof een eerlijke kans krijgt. „Al was het alleen maar omdat we met stroom alleen niet alles kunnen oplossen. Het is niet een kwestie van of het kan, maar een kwestie van willen. De overheid mag daar best wat sturender in optreden.” Resato wil wereldwijd tot de top 3 van waterstof tankstationproducenten gaan behoren. “De technologie hebben we in huis, we kunnen het en willen graag versnellen en nieuwe banen creëren. Momenteel zijn er binnen ons bedrijf dagelijks zestig mensen fulltime met waterstof bezig. Dat aantal kan enorm groeien.”

„Echter, ik vraag me wel af of de overheid dat ook ziet. Elders in Noord-Nederland wordt momenteel een tankstation gebouwd door een buitenlands bedrijf. Zij hebben daarvoor een behoorlijke subsidie ontvangen. Wij hebben al drie keer een subsidie aangevraagd en zijn drie keer afgewezen. Ik raak daar van in de war en ik vraag me af wat we nog moeten doen om wel voor subsidie in aanmerking te komen.” „Wij zijn bezig een technologie te ontwikkelen die tot de top van de wereld behoord. Laten we niet dezelfde fout maken als met de windmolens, waar we ooit mee voorop liepen, maar waarvan de producenten nu in het buitenland zitten. De noordelijke overheid roept dat we met waterstoftechnologie 25.000 nieuwe banen kunnen creëren. Volgens mij is het tijd om daar nu mee te beginnen en de kansen die er zijn niet te laten liggen.”

Gepubliceerd op NoordZ